Før vi startet på jobben var det den vanlige prosedyren med klargjørelese av verktøy og arbeidstillatelse. Mediet i dette utstyret er VCM, og det var derfor viktig at det var trykkløst og nitrogen-spylt før vi åpnet lokket. Lokket hadde en DN 80 ventil, og vi kunne derfor åpne denne for å sikre et trykkløst anlegg, samt at vi kunne ta en sniffe-test (PPM-måling) om vi hadde ønsket så. For vår sikkerhet det det fastmonterte PPM-målere plassert rundt i anlegget der det går gasser det er hensiktsmessig å måle. Selv om VCM er meget helseskadelig er de farligst gassene hydrogen og spesielt nitrogen. Dette er fordi de er farge- og luktløse, i motsetning til VCM som man lukter selv ved mindre konsentrasjoner. Den kjennetegnes ved en særdeles søtlig lukt. Hydrogen er farlig fordi den er potensielt eksplosiv ved riktig konsentrasjon. Da kalles den knallgass. Nitrogen er kraftig kvelende fordi den fortrenger oksygenet, og det er derfor meget viktig å passe på dette når man skal entre tanker eller pit-er.
http://www.transorfilter.se/wp-content/uploads/2013/01/Filterstav-Svenska-Transorfilter-AB-copy-280x176.jpg
|
I utløpsiden (se bildet over) er det ofte en pakning. Det kan være en flatepakning som tetter mot stussen eller en O-ring. Det vil i de fleste tilfeller være hensiktsmessig å smøre pakningen med et passende dett (f. eks. 111 compound /44 medium), dette av flere grunner: det blir lettere å (de)montere filterstaven uten å skade pakningen siden pasningen er trang, samt at vi kan oppnå en bedre tetning. siden denne enden som oftest skal monteres nedover er det lurt å være påpasselig når man trer dem inn slik at det ikke fester seg skitt i fettet på pakningen. Et tiltak er selvfølgelig å rengjøre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar