Vi
bruker lagre i maskiner for at akslinger og andre maskinelementer kan rotere
med så liten motstand som mulig. Vi kan også bruke dem for å holde komponenter
på plass. Vi deler lagre inn i to hovedgrupper rulligslagre og glidelagre.
Vi deler dem inn i undergrupper etter hvordan de er bygd opp og hvordan vi
virker krefter på dem. Vi har for eksempel radial- og aksiallagre. Rullelagrene
deler i inn i rulle-, kule-, og nålelagre, ettersom hvordan oppbygningen av
rullene er. Vi plasserer ofte lagre på akseltappene.
Glidelagre
Glidelagrene
fungerer ved at akslingen er understøttet av en tynn oljefilm som ligger i en lagerskål
som er montert i lagerhuset. Disse skålene er laget av spesielle
lagermetall-legeringer. Disse metallene må ha en veldig fin overfalte for å
eliminere friksjon. Disse kan bestå av kopper, bly og tinn, slik som LgPbSn10.
Gjennom en smørekanal blir de hele tiden tilført ny smørevæske. Glidelagre
bruker vi der vi trenger å ta opp store menger krefter, men de gir noe større
motstand enn rulligslagre. Oljefilmen må ha et høyt trykk for å kunne
understøtte tunge komponenter, og vi bruker derfor en fortregningspumpe, gjerne
manuell, for å oppnå ønsket trykk. Ulempen med glidelagre er at de ikke
fungerer hvis trykket blir for lavt.
Rullingslagre
Rullingslagrene
bruker, i motsetning til glidelagre, fysiske legemer for å oppta bevegelse og
friksjon. Vi har ruller mellom de indre og ytre ringen i lagret. Den glidende
friksjonen til glidelagrene blir erstattet av den mindre friksjonen som rullene
har. Som følge av mindre friksjon kan ikke disse lagrene ta opp like mye
krefter som glidelagrene. For at rullene skal holde seg på plass må det være en
viss avstand mellom dem. Vi benytter kuler, sylinderruller, nåleruller,
tønneruller og koniske ruller, alle med sine egne spesielle egenskaper. Rullingslagre
kan være bygd for å tåle enten aksielt trykk eller radielt trykk. Vi har også
noen andre typer som kan være en mellom-ting.
Ulempen
med rullingslagre er den store ømfintligheten for korrosjon og skitt. Det er
derfor meget viktig å holde dem rene og godt smørt, selv om dette kan yte noe
friksjon. Lagrene er ofte godt beskyttet mot eksponering og denne påfyllingen
av smørefett må derfor gjøres gjennom en fyllenippel. Dette fettet må etter en
tid byttes ut. Dette kan vi lese av på en smøreplan fastsatt av organisasjonen
eller produsenten. Se kapittelet om oppretting for utregning av forventet
levetid.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar