Tradisjonelt har vedlikehold blitt oppfattet som en kostnad, noe som en bedrift måtte ha. Vedlikehold må sees på som noe
positivt, en investering blant annet for å oppnå lønnsomhet i en bedrift. I dag
er det meget viktig med leveringsevne, tilgjengelighet, sikkerhet, samt
opprettholdelse av konkurransekraft. INEOS har egen vedlikeholds avdeling, som er en av de største av avdeingene.
Med vedlikehold
menes:
En kombinasjon av alle tekniske og administrative
aktiviteter, inkludert ledelse. Disse skal ha til hensikt å holde produksjonsapparatet
i gang i så stor grad som det er ønskelig.
På utstyr hvor det kreves jevn drift, har man store
besparelser ved å planlegge vedlikeholdet. Hoe oss har vi egne ingeniører som planlegger vedlikehold. Da regner de ut når det lønner seg å reparere/vedlikeholde, eller horvidt det kanskje er bedre å bytte ut delen.
Produksjonstap, reparasjonskostnader og eventuelle
følgeskader ønsker vi å sikre oss mot.
Vedlikeholdet kan
oppdeles i (se figur):
- Forebyggende
vedlikehold
- Korrigerende
vedlikehold
Forebyggende
vedlikehold deles opp i:
- Tidsbasert.
Denne kan være basert på
driftstimer eller kalender
- Tilstandsbasert.
Denne kan være basert på
inspeksjoner eller tilstansmålinger.
Korrigerende
vedlikehold deles opp i:
- Planlagt.
Det kan for eksempel være å
skifte ut en motor som er billigere å skifte enn å reparere.
- Akutt (Uforutsett).
Her kan det være aktuelt å
reparere eller skifte ut. Kan være egnet på et hjelpesystem som er lite i bruk.
Figur: Hovedinndeling i vedlikehold
Forebyggende vedlikehold utføres etter forutbestemte intervaller, og har til hensikt å redusere sannsynligheter for svikt eller havari.
Figur: Hovedinndeling i vedlikehold
Forebyggende vedlikehold utføres etter forutbestemte intervaller, og har til hensikt å redusere sannsynligheter for svikt eller havari.
Korrigerende
vedlikehold utføres etter at feil er oppdaget og har til hensikt å bringe prosessen
tilbake til normal tilstand.
Forebyggende vedlikehold kjennetegnes ved at det utføres for
å opprettholde jevn drift.
Det vil si at
hensikten med forebyggende vedlikehold er å:
- Hindre,
eventuelt utsette svikt eller feil (tilstand) som medfører følgeskader
og/eller ødeleggelse av enheter
- Hindre
skader på mennesker og miljø
- Redusere
behovet for korrigerende vedlikehold
Riktig vedlikehold vil være lønnsomt for bdriften.
Forebyggende
vedlikehold
Forebyggende vedlikehold er vedlikeholdsinngrep som utføres
på et visst tidspunkt for å forebygge svikt eller havari. Tidspunkt for
inngrepet kan baseres på faste perioder (Fastsette dato eller antall
driftstimer), eller måling av tilstand.
Periodisk vedlikehold.
Periodisk
vedlikehold er forebyggende vedlikehold som utføres på fast dato eller antall
driftstimer. Dette var tidligere en enerådende metode for forebyggende
vedlikehold. Metoden forutsetter at skader kan forutsies etter en fast gangtid
og at en unngår skadene ved å skifte ut deler eller overhale komponenter før
beregnet levetid er omme. Det har imidlertid vist seg ikke å holde stikk i
mange tilfeller. Som eksempel kan nevnes rullingslager, der spredningen i
levetid er så stor at det er vanskelig å fastsette et fornuftig
utskiftningsintervall.
En annen ulempe med
periodisk vedlikehold er at en i noen tilfeller risikerer mer problemer med
utstyret rett etter overhaling enn før, fordi overhalingen sliter på utstyret,
og det kan lett oppstå feil som lekkasjer, fremmedpartikler, feil tilpasninger
mellom deler, tilrekning og lignende. En skal være klar over at etter en
reparasjon får vi en ny innkjøringsfase som i seg selv innebærer en risiko for
utstyret. Til slutt følger for de fleste komponenter en utslitningsfase der
sannsynligheten for svikt øker med tiden.
Konklusjonen blir
derfor at for mange komponenter som lagre, tetninger, rotorer osv. er periodisk
vedlikehold en lite effektiv metode.
For andre tilfeller,
der tilstandsutviklingen er mer bestemt av gangtid, vil periodisk vedlikehold
kunne gi et godt resultat. Eksempel på dette er innvendig beleggdannelse i rør.
Tilstandsbasert
vedlikehold
Tilstandsbasert vedlikehold er forebyggende vedlikehold som
utføres når tilstandsmålinger viser at en skade er under utvikling.
Tilstandsbasert vedlikehold brukes der skadeutvikling er vanskelig å forutsi ut
fra gangtid, og der konsekvensen ved svikt er stor. Eksempel er utskiftning av
rullingslagre.
Tilstandskontroll er
blitt et viktig hjelpemiddel i moderne vedlikehold. Kostbare moderne
vedlikeholdsprogrammer kan reduseres uten å svekke driftssikkerheten. Man kan
måle anleggenes tilstand mens de er i drift. Utstyret vedlikeholdes da ut fra
virkelig behov, når målinger eller erfaringer viser at skader er på gang.
Tilstandskontroll omfatter en rekke forskjellige metoder, blant annet
vibrasjonsovervåking, termodynamisk overvåking, oljeanalyser.
Ved å benytte seg av
tilstandsbasert vedlikehold, vil en bedrift ofte oppnå besparelser i
millionklassen. Vellykket tilstandsbasert vedlikeholdsplanlegging forutsetter
kvalifiserte medarbeidere, som igjen kjenner metodene som benyttes, og kan
identifisere feil på en effektiv måte.
Fordeler med
tilstandsbasert vedlikehold:
- Økt
tilgjengelighet til utstyret med mindre produksjonstap som resultat.
- Mer
effektiv drift og jevnere kvalitet på produktene.
- Redusere
stopptider ved ikke planlagte havarier ved at skader eller potensielle
havarier kan påvises tidlig i utviklingen.
- Reduserte
vedlikeholdskostnader.
- Økt
sikkerhet og færre menneskelige feil.
- Bedre
ergonomi og reduserte driftskostnader.
- Bedre
planlegging av stopper gir økt leveringsevne og bedre kundeforhold.
- Redusert
reservedelsbehov.
- Forbedre
spesifikasjoner ved framtidige kjøp, da vi vet mer om hva som virker bra.
- Reduserte
forsikringskostnader.
Korrigerende
vedlikehold (Reparasjon)
Korrigerende vedlikehold (Reparasjon) er vedlikehold som
utføres for å reparere en komponent etter at den er sviktet. Korrigerende
vedlikehold kan være gunstig for utstyr der svikt ikke har store konsekvenser
for produksjon, sikkerhet eller medfører store følgeskader. Eksempel er
utskiftning av en liten doseringspumpe.
Korrigerende
vedlikehold deles i to kategorier:
Planlagt. Dette
gjelder typer svikt som en på forhånd har kalkulert med og lagt opp en
beredskap for. Eksempelvis reservedeler, prosedyrer.
Uforutsett. Dette
gjelder typer svikt som ikke er påregnet, og som vanligvis er av engangs
karakter. Eksempel kan være reparasjon av sprekker i materiale.
Fordeler med
tilstandskontroll framfor korrigerende eller periodisk vedlikehold er:
- Skadeutvikling
oppdages på et tidlig stadium.
- Vedlikeholdet
kan planlegges til et beleilig tidspunkt.
- Sannsynligheten
for uventet havari blir redusert.
- Levetiden
til hver enkelt komponent blir utnyttet mest mulig.
Ulemper kan være
- En
viss risiko for feilbedømmelse av tilstanden.
- Utgifter
til instrumentering og gjennomføring av målingene.
Revisjonsstans
Etter hvert som konkurransen om markedet ble hardere i 1970-
åra, var det nødvendig å fokusere på fortjeneste. Tidligere var det vanlig med
uforutsette produksjonsstanser, og dette var mer akseptert. Oljeindustrien var
nok de som gikk foran for å få til et godt forebyggende vedlikehold. Branner og gasslekkasjer måtte unngås
for enhver pris! Det er knyttet store tap til å stenge av brønnstrømmer til en
plattform. Derfor er det utviklet avanserte systemer for forbyggende
vedlikehold og revisjonsstanser. I dag er antallet faste mekanikere både
offshore og ved landbaserte virksomheter gått kraftig ned. I stedet er det et
sterkt samarbeid mellom bedrifter hvor større vedlikeholdsgrupper reiser fra
bedrift til bedrift og gjennomfører revisjonsstansene. Disse stansene omfatter
en grundig gjennomgang av alt utstyr som kan ha betydning for en sikker og jevn
produksjon.
En revisjonsstans skal sørge for at kritiske deler av
anleggene er i best mulig stand slik at unødige driftsstanser unngås. Vi kan
sammenligne driften av store prosessanlegg med et fly som er i lufta.
Konsekvensene ved driftsuhell kan være store. En personbil som oppholder seg på
bakken kan stort sett få motorstopp uten at dette medfører større uhell. Et fly
er konstruert slik at driftsstans på en motor ikke skal ha dramatiske
konsekvenser. Derfor er det utstyrt med minst to motorer, hvor de kan miste kraften
på en av dem og likevel lande trygt. Styresystemene til høyde/ haleror er
utstyrt med tre separate hydrauliske anlegg, hvor ett er nok. Det er to
flygere, èn er nok for å komme fram. De har i tillegg gjennomgått opplæring i
simulatorer hvor de har testet på alle tenkelige situasjoner. Flyene sjekkes
grundig hver gang de er nede på bakken, og både bakkemannskaper og flygere må
gå gjennom lange sjekklister for å kontrollere at alt fungerer
tilfredsstillende. Hvis det oppdages det aller minste avvik, må dette rettes
umiddelbart. Prosessindustrien har tatt lærdom av dette, og har innført den
sammen måten å planlegge og gjennomføre vedlikeholdet på som man gjør i
flyindustrien.
Selve revisjonsstansen kan være av kortere eller lengre
varighet, alt fra noen dager til et par uker. Man kan for eksempel bestemme seg
for en kort stans hvor man foretar inngrep på det mest kritiske utstyret. Hvis
det er snakk om ombygginer eller større utskiftninger, kaller man det gjerne en
utvidet revisjonsstans.
I forkant av dette arbeidet må man ha satt seg godt inn i alle
forhold rundt det som skal skje. Hvis operatørene har observert avvik i det
bestemte prosessavsnittet, skal dette være rapportert inn til driftens
vedlikeholdsansvarlige person, som igjen rapporterer dette videre til
vedlikeholdsavdelingens ansvarlige person. Bedriftene har ofte egne ansatte som
bare arbeider med tilstansdskontroll av utstyr. Anleggene blir inspisert etter
nøye planlagte rutiner, og det anvendes både databaserte målinger som
vibrasjonsanalyse online eller at det monteres på prober (Koblingspunkter på
roterende utstyr som pumper og kompressorer). I tillegg til dette tas det
oljeanalyser fra roterende utstyr som kan fortelle om det er fremmedlegemer som
metallpartikler eller kjemikalier i oljen. Man kan hente prøver fra oljefilter
og magneter.
Korrosjon
Korrosjon er et stort problem, og det kan forårsakes av ytre
påvirkning av sjøvann og fuktighet. Innvendig i prosessutstyret kan det være
påvirkning av kjemikalier og høye trykk. Mye av dette er vanskelig å se, og man
må benytte seg av ikke- destruktive metoder. Disse metodene kan være radiografi,
ultralyd, vibrasjonsanalyse, penetrant, magnetpulver og virvelstrøm. En del av
dette er beskrevet under kapittel om korrosjon.
Beleggdannelse på prosessutstyr er svært vanlig. Derfor er
det montert ”mannlokk” eller inspeksjonsluker. I anlegg med vann kan man få
algedannelse eller slamdannelse. Er det snakk om endringer i temperaturer som i
varmevekslere, kan dette resultere i belegg som er svært vanskelig å fjerne.
Kjelestein, som er krystallisert silisiumoksid, kan legge seg som steinhardt
belegg og må bores ut av rørene. Slamdannelse i vasketårn, tanker og rør er
også svært vanlig. Her må man bare finne de mest egnede metoder for
reingjøring. Dette blir beskrevet i rengjøringsprosedyrer.
Sikkerhetsanalyse
(HAZOP- Hazard Operations)
Når et nytt produksjonsanlegg er klart for drift, må det
foretas en grundig gjennomgang av alt kritisk utstyr:
- Rørforbindelser
- Tanker
og beholdere
- Kjemiske
reaksjonsapparater
- Varmevekslere
- Kompressorer
og turbiner
- Motorer
og generatorer
- Ventiler
og sikkerhetsventiler
- Måle,
styre- og reguleringsutstyr
- Alarmer
og forriglinger
- Pneumatisk
og hydraulisk utstyr
Man må ta hensyn til kjemikalier, trykk, temperaturer, frost,
korrosjon og alt annet som kan ha betydning for levetid eller ødeleggelser på
produksjonsutstyret eller fare for mennesker eller miljø. Når dette er gjort,
må man ha en gjennomgang for hvilke deler man ønsker å ha på eget lager, og
hvor lang tid det tar å skaffe reservedeler fra leverandørene.
Fagfolk som er spesialutdannet innenfor fagområder som
mekanisk, elektro og automasjon utarbeider strategier for teknisk
tilstandskontroll.. Her brukes avanserte dataprogrammer og avansert måleutstyr
for å identifisere feil og avvik før det representerer en fare. På denne måten
skaffer man seg kunnskap om hvordan et prosessanlegg må bygges for å unngå
produksjonsstans. Roterende utstyr er mest utsatt, derfor vil slike komponenter
ofte finnes som to like enheter i parallell for å kunne legge over til den
andre mens den ene blir byttet eller overhalt.
En revisjonsstans går
over flere faser:
- En
planleggingsfase som strekker seg helt fra forrige revisjonsstans hvor
resultater av målinger og alle typer feil inngår.
- Anskaffelse
av reservedeler og nødvendig utstyr.
- Skaffe
til veie de fagfolk man anser nødvendig for revisjonsperioden. Her er det
også viktig å ha dyktige mennesker innenfor HMS som sørger for at
sikkerheten blir ivaretatt.
- Nedkjøring
av produksjonsanlegg og klargjøring. Dette medfører mye demontering for
innvendige inspeksjoner. Her må strenge regler følges. Sterke syrer,
giftige kjemikaler og store trykk gjør dette nødvendig.
- Utskiftning
av slitt og ødelagt utstyr. Det skal brukes sikker jobbanalyse, arbeids og
entretillatelser. Videre foretas gassmålinger etter behov.
- Testing,
måling og godkjenning av utførte arbeider.
- Trykktesting
av prosessanlegg og prøvekjøring av roterende utstyr. Testing av alt
elektrisk, pneumatisk og hydraulisk utstyr. Testing av alt
sikkerhetsutstyr.
- Oppstart
av produksjonen.
- Vurdering
av hele revisjonsarbeidet og dokumentere dette for å ha denne kunnskapen
til neste revisjonsstans.
Revisjonsstoppene er resultatet av all kunnskap man har
innenfor de formene for vedlikehold som er nevnt i dette kapittelet.
Hans Ole Dyrseth
13. mars 2008
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar