En standard elektromotor. Strømmen kobles til i kontakten. Ventilatoren skal kjøle systemet. Drivakselen er der vi henter den mekaniske energien. |
Elektrisk strømnett
Vi skiller mellom to typer strømnett; vekseltrøm (AC) og likestrøm (DC).
Vekselstrøm
Begrepet vekselstrøm kommer av at polariteten i strømmen veksler periodisk mellom positiv og negativ med en frekvens 50Hz- som betyr svingninger pr. sekund. I vekselstrømmsmotorer i industrien benytter vi ofte flere faser (tre).
En fase er en leder, eller en polynum som er sinusformet, og svinger jevnt. I vanlige husholdninger bruker vi ènfasestrøm, altså èn leder. I virkeligheten er det egentlig to faser på ènfaet strøm siden det blir kolet til to ledninger. Vi benytter trefasemotorer når vi trenger mye kraft, momenteller at vi trenger stabiliet- at motoren ikke rykker. Symolet for trefasestrøm er 3~, o det generelle symbolet for AC-strøm er ~. AC kommer av "Alternating Current". Det er vanlig med strømstyrker på 230V og 400 (380) V.
Likestrøm
Likestrøm er ikke like vanlig, da man selv må installere likerettere for å benytte dette. Likerettere gjør AC om til DC. Det er tre ledrer i et likstrømsnett: L+, L- og PE. DC kommer av "Direct Current". Likestrøm holder den samme polariteten hele tiden. Den kan likevel endre seg, men da lineært. Vanlige strømstyrker er 220V og 600V.
Elektriske motorer
Vi skiller mellom AC- og DC-motorer. De er noe forskjellig i oppbygging, regulering, virkemåte og bruksområder. Siden de lir brukt mest i industrien, vil jeg skrive om trefasede AC-motorer, men grunnprinsippet er det samme.
Trefaset Kortsluttningsmotor (AC)
De
viktigste delene i en kortslutningsmotor er statoren som er stillesående og
rotoren som som roterer. Statoren er laget av tynneblikkplater, som har spor
som det ligger viklinger i. Den har for eksempel tre spoler med 120° mellomrom.
I en motor med seks spoler ville det vert 60° mellom spolene osv. I en
trefasemotor er antall viklinger delelig med tre. Vikligene er plassert
konsentrisk om rotoren.
Rotoren
ligger i motorens senterlinje og en en sylindrisk metallstav med utsparringer
der det ligger lederstaver enten av kobber eller aluminium. Ved rotorendene
(der lagrene ligger) er endestavene forbundet med kortslutningsringer av
flussølv som blir smeltet på plass ved hjelp av induskjonsvarme som ikke
smelter lederstavene. Stavene ligger rundt som et bur, derav navnet burvikling.
Dette buret har en svak vridning.
Virkemåte
Disse
magnetiske feltene, i statoren og rotore, støter fra hverandre. Dette fører til
moment og bevegelse. Turtallet til rotoren er 3-10% lavere enn omdreiningstalet
til magnetfeltet. Dette kaller vi for asynkront, derav sidenavnet asynkron kortslutningsmotor.
Disse
motorene kan i teorien ha tre spoler, men for å sikre en god start- og riktig
dreieretning, har de ofte seks spoler i 60° (topolt) eller tolv spoler i 30°
vinkel (firepolt). En topolt motor har som oftest et turtall på 2700rpm, mens
en firepolt har mellom 1350-1500rpm, alt etter etterslepet.
I
de asonkrone kortslutningsmotorene trengs det ikke strømforsyning utenfra til
rotoren, da dette oppstår ved induksjonen. Denne konstruksjonen er enkel og er
defor veldig vanlig fordi den trenger lite vedlikehold, har lang levetid og er
lite ømfintlig mot for eksempel overspenning.
Dreimoment/turtall-karakteristikk
Dreimomentet
er arbeidskapasiteten eller styrken til motoren. Dette kan vi lese av i
dreimoment/turtall-karakteristikken. Hver motortype har sin egen
karakteristikk. For eksempel har vekselstrømsmotoren et stort oppstartsmoment.
Når turtallet stiger blir kraftmomentet værende omtrent konstant helt til
klippmomentet, når vi nærmer oss det synkrone turtallet, da faller det ganske
raskt. Ettersom belastningen varierer ligger driftsturtallet 3-10% under det
synkrone (nominelt drftspunkt).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar