søndag 2. juni 2013

Overhaling av gear

Denne dagen måtte vi overhale et gear fordi splinten hadde knekt. Et gear (les: gir) er det som overfører kreftene fra rattet på en ventil til spjeldet/setet osv. Det fungerer som et snekkedrev, med et forholdstall likt med antall tenner, da skruen som sitter på rattstaget er engjenget. Splinten er overføringen av krefter mellon rattstaget og snekka. 

Da vi skulle hente rattet med gear (man kan koble dette av ventilen) satt det helt fast. For det første var de ikke mulig å vri på det, for det andre var den elt inpakket i isolasjon. Isolasjonen er rund en del rør for å forhindre enten varme eller kuldetap. De som lager disse har fagbrev som isolatører. Vi fikk det til slutt løs og tok det med til verkstedet. Selv etter å ha åpnet lokket kunne vi ikke turne hjulet. Det viste se av splinten var helt ødelagt. Her hadde skjerkreftene blitt så store at den hadde blitt klippet rett av. Rettere sagt hadde den blitt bøyd og det var mye arbeid i fjærne den igjen. Da vi skulle sette inn ny splint målte vi hullet og slo opp i VHB for å bestemme hvilken av størrelsene vi skule velge. Etter å ha byttet ut splinten byttet vi også fettet, da det er nødvendig for å forhindre korrosjon og unødvendig motstand. Dette er det samme fettet man benytter i lagre.

  • planlegge og utføre arbeidsoppdrag i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet og prosedyrer
  • demontere, reparere, montere og funksjonsteste mekaniske komponenter i bedriftens produksjon
  • sette sammen, modifisere og teste mekaniske komponenter i tråd med spesifikasjoner
    • utføre vedlikehold og reparasjoner i tråd med gjeldende regelverk og produsentens tekniske dokumentasjon
    • planlegge arbeidsoppdrag og utføre vedlikehold, feilsøke, reparere og funksjonsteste mekaniske komponenter og redegjøre for alternative løsninger
    • velge oljer og smøre- og festemateriell i tråd med spesifikasjoner og produktdatablader

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar