Denne dagen fikk jeg beskjed om at jeg skulle dreie ned en impeller av plast. Dette kan være krevende arbeid da plasten «fliser» seg lett og gjør at man må kutte den løs med kniv. Man bør også operere på lave turtall, siden friksjonsvarmen kan brenne/smelte plasten. Jeg regnet ut passende turtall ved hjelp av VHB.
Først skulle jeg demontere pumpen. Før jeg satte i gang fant jeg frem nødvendige tegninger og verktøy. Denne pumpen var den magnetderevet sentrifugalpumpe, dvs at akslingen fra motoren ikke har direkte kontakt med impelleren. Mellom akslingen og impelleren sitte det en "hatt" som fungerer som en tetning. Det betyr at denne pumpen ikke har en akseltetning. VI har flere typer akseltetninger: Simmerringer er gummitetninger med en tette- og beskyttelsesleppe. Denne ringen er forsterket, og støttet opp av en metallring. På denne ringen virker det en kraft i form av en fjær, som presser pakningsmateriellet mot flaten. Denne type pakninger blir brukt i hurtiggående aksler og lavt trykk.
Pakkbokser brukes bruker vi når vi har en
aksling som roterer sakte eller har et svakt aksialt trykk. Pakkboksen er en
pakning med et tegningsmateriale som for eksempel et impregnert tau. Denne blir
presset av pakkboksbrillen med et konstant trykk fra en utsparring fra huset
mot akslingen og det faststående huset. Denne pakningen kan gjøres gasstett
hvis vi presser den med et smøremiddel (fett). På denne tetningstypen er tetningsmaterialet
mindre elastisk og siden det blir deformert slik at trykket minker må vi
ettertrekke eller montere en elastisitet (fjær, strekkbolt), slik at den
strammes etter hvert.
Jeg målte impelleren til Ø150 og den skulle dreies ned til Ø120. Dette var for å får riktig løftehøyde. Man kan regulere dette trykket, løftehøyden, med å regulere turtallet på motoren eller å endre størrelsen på impelleren.
Sentrifugalpumpens
ytelse (mengde og trykk) bestemmes av impellerbladenes høyde og lengde, samt
rotasjonshastigheten. Andre faktorer, som antall impellerblader og stigning på
bladene, spiller mindre rolle.
Når vi
skal regne ut en pumpes ytelse har vi to forhold vi bruker:
- transportmengde V
Blir målt
i liter/min, liter/sek eller m3/h (time). Dette viser hvor stort
væskevolum en pumpe kan flytte på en gitt tid.
Løftehøyden
er et energetisk uttrykk som dreier seg om den overførbare transportytelsen til
en pumpe. Transportmengden er et "urealistisk" tall, siden de fleste
anlegg har løftehøyder, bend og annen motstand, som for eksempel friksjon i rør
og innsnevringer i ventiler.
Når vi
skal regne ut ytelsen bruker vi Pq,
og vekten av væsken Fg. Vi bruker
formelen til høyre.
Virkemåte
Når
mediet spres utover i samlerøret (huset) øker tverrsnittet, og hastigheten
reduseres; dermed går en stor del av væskens bevegelsesenergi over til
statisk trykkenergi. Når mediet forlater
trykkstussen har den et overtrykk lik løftehøyden H. Derimot blir det ved
sugestussen laget et undertrykk lik sugehøyden ved at væsken som suges inn blir
akselerert i løpehjulet. Da blir mye at det statiske trykket omformet til
bevegelse. Det er på grunn av det lave statiske trykket ved sugestussen at den
kan suge.
Siden AC-motorer har «faste» turtall, hvis man ikke bruker omdreving som er ganske dyrt, lønte det seg å dreie ned impelleren. For å være sikker på at jeg dreide ned til riktig verdi, målte jeg flere ganger med skyvelære underveis. Da jeg monterte pumpen passet jeg på at alle bolter var godt smurt. Siden dette var en magnet-drevet pumpe var det viktig at det ikke som jernstøv eller -spon inn mens jeg jobbet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar