tirsdag 18. desember 2012

Vacuum-pumpe

Denne fredagen ble jeg med på å sette inn en vacuum-pumpe i kloranlegget. Denne pumpen hadde blitt reparrert tidligere av et annet lag og skulle nå settes på plass igjen. Selve monteringen regnet vi med at ble relativt ukomplisert, men transporten kunne bli mer problematisk. Den veide over 100kg og skulle installeres i andre etasje. Det høres ikke så mye ut, men siden takhøyden er mye høyere ble det uaktuelt å prøve å løfte manuellt.

Vi måtte derfor bruke diverse kraner til transporten. I verkstedet brukte vi traverskranen for å legge den på bilen. For at den ikke skulle skli rundt på planet brukte vi bilens leddarmkran for å holde den på plass. Under alle løft brukte vi festestropper til anhuking. Da vi kom frem til bygget brukte vi igjen leddarmkranen til å løfte den inn i bygget. I den ene enden av bygget er det en sjakt med en traverskran øverst for å lette løft og vedlikehold av utstyr. Jeg gikk til toppen for å ta styringa. For å bruke alle kranene jeg har beskrevet må man ha dokumentert opplæring.
http://www.barmag.ch/db/daten/bilder/Referenzen/Fassi%20F38A_23_1.JPG  
http://www.kransystem.dk/wp-content/gallery/enkelt-travers/07.jpg










Vi fikk satt inn pumpen uten problemer. Etter utført arbeid ryddet vi og gikk. Vel utført arbeid; ingenting ble ødelagt og instalasjon gikk uten store problemer.

Læremål:

  • planlegge og utføre arbeidsoppdrag i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet og prosedyrer
  • demontere, reparere, montere og funksjonsteste mekaniske komponenter i bedriftens produksjon
  • utføre stropping, anhuking, signalgiving og rigging i tråd med gjeldende regelverk
  • sette sammen, modifisere og teste mekaniske komponenter i tråd med spesifikasjoner
    • utføre vedlikehold og reparasjoner i tråd med gjeldende regelverk og produsentens tekniske dokumentasjon
    • planlegge arbeidsoppdrag og utføre vedlikehold, feilsøke, reparere og funksjonsteste mekaniske komponenter og redegjøre for alternative løsninger
    • kontrollere og dokumentere utført arbeid i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet, prosedyrer og kvalitetssystem


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar